tirsdag, 26 mai 2026 09:28

Fjernvarme kan frigjøre strøm for milliarder

Skrevet av
Hafslunds varmeanlegg på Klemetsrud i Oslo. Vannet i Oslos fjernvarmeanlegg varmes fra brenning av søppel, fra kloakken og fra datasentre. Dette sirkuleres til sivile brukere i hele hovedstaden. Hafslunds varmeanlegg på Klemetsrud i Oslo. Vannet i Oslos fjernvarmeanlegg varmes fra brenning av søppel, fra kloakken og fra datasentre. Dette sirkuleres til sivile brukere i hele hovedstaden. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Fjernvarme avlaster årlig kraftsystemet med 5,7 milliarder kroner, anslår en rapport regjeringen har bestilt. Men Norge er på jumboplass i Skandinavia i bruken.

I all stillhet ble to rapporter om potensialet fjernvarme kan ha i den norske energimiksen, lagt ut på høring av Energidepartementet fredag før pinse.

Det er Oslo Economics og Sintef som har utredet mulighetene og effektene av fjernvarme i Norge. Men i Norsk Fjernvarme, som representerer selskapene som leverer slik varme, er de redde for at rapportene vil havne i skuffen.

– Regjeringen har selv bestilt disse rapportene, og det er jeg glad for. Jeg tar det for gitt at det ikke var for å legge dem i en skuff. Kalde fakta er at det er på høy tid å snu nedgangstrenden for fjernvarmebransjen. Det skulle ha skjedd for flere år siden, sier daglig leder Oda Therese Gipling i Norsk Fjernvarme og Overskuddsenergi til NTB.

Klart lønnsomt

Mens fjernvarme i dag bare brukes til 15 prosent av oppvarmingen i Norge, er tilsvarende tall fra Sverige og Danmark på henholdsvis 58 prosent og hele 66 prosent, ifølge Gipling.

I Norge brukes det årlig om lag 50 TWh til oppvarming. Men med de rette virkemidlene kan den norske produksjonen av fjernvarme økes vesentlig og bidra til å avlaste og redusere strømforbruket, spesielt i situasjoner med ekstreme priser og behov for kraftimport, ifølge Norsk Fjernvarme.

Det kan også spare naturinngrep og spille en viktig rolle i en beredskapssituasjon ved å sikre noe forsyning av varme selv om strømmen skulle bli borte.

– I fire av seks analyserte områder er videre utbygging av fjernvarme klart samfunnsøkonomisk lønnsomt. Likevel har fjernvarmesatsingen blitt glemt de siste årene, sier Gipling.

Hun sier Norge ennå ikke har en kraftkrise, men en prioriteringskrise, og at det er på tide å prioritere løsningene som allerede finnes.

Harde kår

Fjernvarme lages ved å bruke spillvarme fra kloakk, industri, forbrenning av søppel eller fra andre steder hvor varmen ellers ville ha gått tapt.

I 2024 ble det produsert 7,6 TWh fjernvarme i Norge. I kraftløftet fra LO og NHO i 2021 ble det anslått at Norge har et potensial til å øke dette med mellom 2 og 4 TWh fram mot 2030.

De aller fleste byer i Norge har et fjernvarmeanlegg, men det er betydelig ledig kapasitet til å hente spillvarme som igjen kan omsettes til å varme boliger og varmtvann som ellers ville blitt temperert med strøm.

De siste årenes tiltak for å dempe prisene på elektrisitet, som strømstøtte og norgespris, har gjort det vanskelig å gjøre fjernvarmevirksomheten lønnsom.

– I en tid hvor vi trenger mer kraft, har politikerne prestert å bygge ned lønnsomheten hos den energibæreren som tar ned kraftbruken og styrker nettkapasiteten, sier Gipling.

NTB har spurt Energidepartementet om en kommentar til saken.

Kraftprodusentene vil tape

– Fra 2021 har lønnsomheten for bransjen gått markant ned. Det har vi prøvd å formidle til både storting og regjering i flere år. Likevel har politikerne fortsatt å vanskjøtte en del av energisystemet, som vi ikke klarer oss uten, skriver Norsk Fjernvarme.

Også rapporten regjeringen har bestilt slår fast at fjernvarme kan gi gevinst for både forbrukere, selskapene selv og bidra til lavere systemkostnader i kraftsystemet. Den er nå sendt på høring med svarfrist til 12. juni

Men en gruppe aktører i energibransjen vil tape på en slik utbygging, heter det:

– Dette vil imidlertid innebære et inntektstap for kraftprodusentene og deres eiere i form av stat og kommuner, står det i rapporten.

Andre saker å lese

Marius Borg Høiby dømt til fengsel i fire år

15-06-2026 Nyheter NTB - avatar NTB

Marius Borg Høiby dømt til fengsel i fire år

Marius Borg Høiby (29) er dømt til fengsel i fire år i Oslo tingrett. Han er dømt for to av de fire voldtektene han sto tiltalt for.

Les mer i RingeriksAvisa

Høyteknologisk VM: Ballen må lades før hver kamp

14-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Høyteknologisk VM: Ballen må lades før hver kamp

Dommerne er utstyrt med kamera, ballen må lades og samtlige spillere er 3D-skannet før turneringsstart. Årets VM-sluttspill er det mest teknologitunge hittil.

Les mer i RingeriksAvisa

Nå skal det bli lettere å finne ut hva som skjer på Hadeland

14-06-2026 Nyheter Pressemelding - avatar Pressemelding

Nå skal det bli lettere å finne ut hva som skjer på Hadeland

Hadeland IPR har lansert Hadelandkalenderen - en felles aktivitetskalender for Jevnaker, Gran og Lunner. Målet er å samle lokale arrangementer på ett sted, slik at innbyggere, hyttefolk og besøkende lettere...

Les mer i RingeriksAvisa

Nytt rakett-forsøk på Andøya mandag kveld

14-06-2026 Blålys brann politi ulykker NTB - avatar NTB

Nytt rakett-forsøk på Andøya mandag kveld

To måneder etter at forrige forsøk ble avbrutt, bekrefter Isar Aerospace at de vil prøve på nytt å skyte opp sin Spectrum-rakett fra Andøya mandag kveld.

Les mer i RingeriksAvisa